Logo3
شایعه‌سازی برخی رسانه‌ها برای انحراف بازار ایران

در طول چند هفته‌ای که از لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌گذرد، گمانه‌زنی‌ها و مذاکرات زیادی درباره چگونگی استفاده ایران از بازار پساتحریم مطرح شده و در این بین هر چند بعضی از این شایعات به خود رنگ حقیقت گرفته‌اند اما در این بین رسانه‌های روس، عمدا یا سهوا بیشترین خطا را کرده‌اند.

نوسازی صنعت هوایی ایران به عنوان بخشی که در طول سه دهه گذشته با مشکلات و محدودیت‌های جدی روبه‌رو بوده یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های وزارت راه و شهرسازی پس از اجرای برجام را می‌سازد. در این راستا مذاکرات چندماهه مسئولان این وزارتخانه با شرکت ایرباس فرانسه به خرید 118 هواپیمای جدید منجر شد که بناست در آینده نزدیک تعداد این هواپیماها در مذاکرات بعدی با شرکت‌های مختلف افزایش پیدا کند.
هرچند ایران اعلام کرده هرگونه مذاکره‌ای درباره خرید هواپیماهای جدید را به شکلی رسمی اعلام کرده و اجازه شایعه پراکنی نمی‌دهد اما در این بین چند رسانه روس در اخباری در هفته‌های گذشته از قول مقامات ایرانی خبر از نهایی شدن تفاهم اولیه برای خرید هواپیماهای مسافرتی سوخو 100 دادند. موضوعی که هرچند سازمان هواپیمایی ایران دریافت هر گونه مجوز برای پروازش را تکذیب کرد اما همچنان پرونده‌اش بسته نشده است.
پس از این نیز این بار نوبت ناوگان ریلی ایران بود که دستمایه شایعاتی جدید شود و از سوی چند رسانه خارجی، خبر از قرارداد جدید ایران با یک واگن‌ساز روس منتشر شود. بر اساس این خبر که در همان روز از سوی مسئولان راه‌آهن به شکلی جدی تکذیب شد،‌ ایران 5 هزار واگن باری از روسیه خریداری می‌کرد.
هرچند نمی‌توان انتظار داشت انتشار خبرهایی شبیه به این بتواند در روند اصلی مذاکرات ایران با کشورهای خارجی و به طور خاص روسیه، تاثیری بگذارد اما روندی که در طول هفته‌های گذشته به وجود آمده نشان از این دارد که برخی از رسانه‌ها چندان علاقه‌ای به بازی کردن در فضای اصلی بازار ندارند.
به‌هرحال در شرایطی که مسئولان ایرانی اعلام کردند که هنوز حتی مذاکرات ابتدایی با طرف‌های روس در این رابطه صورت نگرفته مشخص نیست خبرهایی مبنی بر خرید 100 هواپیمای مسافرتی و یا 5 هزار واگن باری از کجا نشات می‌گیرد.

 

ماه رویان شماره : 323