Logo3
صنعت خودرو ایران کی رقابتی می‌شود؟

رییس‌جمهور در سخنرانی خود در دومین روز از همایش بین‌المللی توانمندی‌های صنعت خودرو کشور به مسایل موجود در صنعت خودروسازی اشاره کرد. سخنان رییس دولت حاکی از آگاهی دولتمردان سیاسی نسبت به مسایل موجود در صنعت خودرو کشور است اما فعالان این حوزه بیش از آگاهی مسئولین نیاز به اجرای راهبردهایی برای رفع موانع رشد این صنعت دارند. 

 

انحصار قدرت در دست دو شرکت خودروساز در کشور است

 

رییس‌جمهور در سخنرانی خود در دومین روز از همایش بین‌المللی توانمندی‌های صنعت خودرو کشور به مسایل موجود در صنعت خودروسازی اشاره کرد. سخنان رییس دولت حاکی از آگاهی دولتمردان سیاسی نسبت به مسایل موجود در صنعت خودرو کشور است اما فعالان این حوزه بیش از آگاهی مسئولین نیاز به اجرای راهبردهایی برای رفع موانع رشد این صنعت دارند.
با رفع تحریم‌ها و به دنبال آن انعقاد قراردادهایی مانند آنچه که با شرکت پژو در سفر اخیر رییس‌جمهور و تیم همراه به اروپا انجام شد، چشم‌اندازی که برای آینده صنعت خودرو تصور می‌شود خوشبینانه‌تر است، ولی هنوز اقدامی عملی که به رشد این صنعت در کشور بینجامد و راهگشای خودروسازان باشد، مشاهده نشده است.
در همین زمینه فربد زاوه کارشناس خودرو تاکید بر بحث رقابت‌پذیری در بازار را برجسته‌ترین بخش صحبت‌های رییس‌جمهور می‌داند و اینکه طرح چنین بحثی، رویکرد وزارت صنایع را برای هدایت تمام شرکت‌ها به سمت ایران‌خودرو و سایپا زیر سوال می‌برد.
او در ادامه سخنان رییس‌جمهور را دربردارنده پیام مهمی برای سرمایه‌گذاران خارجی می‌داند که دوست ندارند با بخش دولتی ایران کار کنند و به آنها در این زمینه قوت قلب می‌دهد که می‌توانند به یک فضای رقابتی سالم امیدوار باشند.
زاوه در پاسخ به سوالی درباره گسست میان سخنان مقامات و آنچه در عمل وجود دارد توضیح می‌دهد: «البته آنچه که در واقعیت الان صنعت خودروی کشور وجود دارد و جریانی که ساری و جاری است با صحبت‌های رییس‌جمهور فاصله دارد. در حال حاضر انحصار قدرت در دست دو شرکت خودروساز در کشور است و وزارت صنایع نیز از این رویکرد حمایت می‌کند و به جنبه دولتی شدن صنعت خودرو بیش از خصوصی شدن آن عنایت نشان می‌دهد. ایران‌‌خودرو و سایپا دو شرکت هستند و صنعت خودروی ایران یک مفهوم صنعتی، اما حسنی که در سخنان رییس‌جمهور شنیده می‌شود این است که او از این روند حمایت نمی‌کند و تلاش دارد فضا را بازتر نشان دهد.»
زاوه در ادامه می‌افزاید: «رییس‌جمهور در سخنان دیروز خود به طور شفاف دولت را در حوزه اقتصاد مدیر ضعیفی می‌داند‌ و حالا همین دولت در صنعت خودروسازی حضور مستقیم دارد. لازمه رشد و اجرای تغییرات در صنعت خودرو تغییر در سیاست‌های وزارتخانه و یا افرادی است که این سیاست‌ها راتخاذ می‌کنند.»
در همین رابطه محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز تاکید بر افزایش کیفیت و همکاری‌های بین‌المللی، قیمت مناسب و کاهش مصرف سوخت را در سخنان رییس‌جمهور حایز توجه بسیار می‌داند و می‌گوید: «تاکید بر همکاری‌های بین‌المللی توسط رییس‌جمهور می‌تواند شرکت‌های خارجی را به فعالیت‌های بیشتر در داخل کشور ترغیب کند و البته بر تولیدکننده داخلی و همچنین نهادهایی مانند وزارتخانه نیز لازم است با اجرای رهنمودهای رییس دولت بر کیفیت محصول داخل بیفزایند.»
نجفی‌منش در ادامه فضای صنعت خودرو در داخل کشور را متمایل به رشد می‌داند و قراردادهای منعقد شده بین شرکت‌های داخلی و خارجی در نمایشگاه را نشانه‌ای از این تمایلات.

رییس جمهور چه گفت؟


رشد اقتصادی برای رشد صنعتی، استفاده از نیروهای داخلی در طراحی و ساخت خودرو در ضمن همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی، اهمیت مشارکت برای ساخت بهترین، زیباترین، ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین خودرو با استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی‌های موجود از الزاماتی بود که رییس‌جمهور در سخنان خود به آنها پرداخت. روحانی در ادامه از مساله آلاینده‌های ناشی از خودروها گفت و به تلفیق رشد صنعت خودرو توامان با حداقل آلودگی اشاره کرد. سیاست دولت در راستای خصوصی‌سازی، رقابتی و صادراتی کردن این صنعت و اهمیت رشد جایگاه قطعه‌سازها از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد. رییس هیات دولت همچنین نیاز کشور به صنعت خودرو برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال را اجتناب‌ناپذیر دانست.
رییس قوه مجریه همچنین اجرای برجام و گشایش در صنعت خودرو، افزایش تسهیلات بانک‌ها برای افزایش تقاضای خرید خودرو و به دنبال آن گشایش انجماد در تقاضا، حمایت دولت از خودروسازی داخلی با ممنوعیت واردات و افزایش تعرفه‌ها البته در زمان محدود را نیز از جمله اقدامات حمایتی در راستای رشد داخلی این صنعت مطرح کرد. رییس هیات دولت در نهایت از حضور شرکت‌های خارجی خودروساز برای شراکت با شرکت‌‌های داخلی استقبال کرد و امنیت موجود در کشور که نشان از ثبات در فضای داخلی دارد را در کنار راه‌‌های مواصلاتی مطمئن و نیروی انسانی جوان و مستعد برای رسیدن به این هدف مناسب دانست.

 

ماه رویان شماره : 326