Logo3
Ali Hatami

23 مرداد 1323، پسری در مکانی پا به عرصه وجود می‌گذارد که بعدها مفتش سریال هزاردستان آدرس آن مکان را از رضا خوشنویس شنید.
آن زمان شاید هیچ کس گمان نمی‌کرد پسری که آن روز در خیابان شاهپور، خیابان مختاری، کوچه اردیبهشت به دنیا آمد؛ روزی تبدیل به یکی از بزرگترین کارگردانان، فیلم‌نامه‌نویسان و تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون ایران شود. علی حاتمی تحصیلات آکادمیک خود را در دانشکده هنرهای دراماتیک گذراند و درکارنامه کاری خود حداقل ۱۵ فیلم بلند سینمایی و مجموعه تلویزیونی دارد.
حاتمی سینما را با حسن کچل در سال 48 شروع کرد و آن را با تختی نیمه تمام گذاشت اما در طول 4دهه حضور در سینمای ایران یادگارهای بسیاری از خود به جای گذاشت.


قصه علی و زهرا


علی حاتمی کار هنری خود را با نویسندگی در تئاتر آغاز کرد و نمایشنامه‌های «ساتن»، «قصه حریر»، «ماهیگیر»، «حسن کچل»، «چهل گیس» و «شهر آفتاب و مهتاب» را برای تئاتر نوشت. در مسیر پیشرفت خود در سینما، قرار بود فيلمي کارگردانی کند که لوکيشن آن، يکي از شهرهاي شمالي بود. به همين دليل همه عوامل جمع شدند و به آن شهر رفتند. نکته جالب ماجرا هم اين بود که زهرا خوشکام از طرف تهيه‌کننده به عنوان نقش اول زن فيلم در نظر گرفته شد؛ فيلمي که هرگز ساخته نشد اما فرصتي به وجود آورد براي آشنايي دو جوان 26 و 23 ساله که هرگز نتوانسته بودند از نزديک يکديگر را ببينند.

ازدواج علی و زهرا


ازدواج علي و زهرا حاتمي برخلاف آنچه به نظر مي‌رسد اصلا ساده و بديهي نبود. آن روزها زهرا خوشکام بازيگر معروفي بود و در دو سال فعاليت خود، فيلم‌های سينمايي بسیاری بازي کرده بود. از طرف ديگر علي حاتمي هم کارگردان جواني بود که اسمش با فيلم‌هاي متفاوتي که کارگرداني مي‌کرد سر زبان‌ها
افتاده بود. با وجود همه مشترکاتي که يک بازيگر و يک کارگردان جوان هم دوره مي‌توانند باهم داشته باشند، اين زوج تا قبل از آشنايي اتفاقي، هرگز با هم برخوردي نداشتند و به همين دليل هم بود که اگر علاقه دورادوري به وجود آمد، به خاطر عدم برخورد آنان، همان طور دورادور باقي ماند و تا مدت ها فقط از دور، آن هم توي دلشان یکدیگر را تحسين مي‌کردند.
به خصوص اينکه زهرا خوشکام هميشه در مصاحبه‌هایش از جوان محجوب و معقولي حرف می‌زد که قصد دارد با او ازدواج کند. جواني که بعدها معلوم شد خيالي بوده و وجود خارجي نداشته و در واقع این آرزوي زهرا خوشکام بوده که به وسيله علي حاتمي به حقيقت تبديل می‌شود.
جوان معقول و محجوب و هنرمندي که دوران آشنايي تا ازدواجش با زهرا خوشکام زمان زيادي طول نکشيد اما همين دوران کوتاه آغازي بود براي يک زندگي طولاني و خوش که طعم شيرينش هنوز در کام زهرا خوشکام مانده و می‌شود آن را در
نامه‌هایش خواند.
گرچه سال‌ها با کسي درباره آن حرف نمی‌زند و ترجيح می‌دهد قصه روزهاي بعد از علي آقا را فعلاً از مطبوعات دور نگه دارد.

و اما عشق


علي و زهرا حاتمي تا 3 ماه بعد از عقدشان با هيچ نشریه‌ای گفت‌وگو نکردند و با اينکه خبر ازدواجشان در روزنامه‌ها و مجله‌های آن روزها مثل بمب ترکيده بود، هيچ کسي خبر موثقي از ماجرا نداشت.
به‌خصوص اينکه در مراسم ازدواجشان هم چهره‌های سينمايي و تلويزيوني حضور چنداني نداشتند و همين هم باعث شده بود تا مراسم خيلي سري باقي بماند اما بالاخره بعد از 3 ماه علي حاتمي با روزنامه‌ها صحبت کرد و گفت زندگی‌شان ساده‌تر و بي دردسرتر از آنچه فکر می‌کردند شروع شده و از اين به بعد هم مثل سابق به کارهايشان می‌رسند.
زهرا حاتمي شيفته و عاشق همسر هنرمندش بود؛ عشقي که باعث شد سر ميز اولين شام بله بگويد، سه هفته بعد بنشيند پاي سفره عقد، يک سال بعد مادر شود و 25 سال همسرداري کند و سال‌های بعد از او را هم عاشق مردي بماند که براي اوهنرمندي
بي نظير است. «دريغا نمی‌دانستم هجراني ابدي در انتظار ما است و چطور جدایی ما زودهنگام رقم می‌خورد. دريغا دست سرنوشت فرزندي عاشق هنر ايران را شتابان از دامان مردمش ربود.»

لقب «سعدي سينماي ايران» را به حاتمي دادم


جمشيد مشايخي از جمله هنرمنداني است که حضور در ساخته‌های حاتمي همواره اصل ماندگاري را در سينما يادآوري می‌کند.
وی در خصوص آشنايي و خاطره خود با علي حاتمي می‌گوید: خاطره که بسيار دارم، دهه 40 با علي حاتمي آشنا شدم، زماني که نمايشنامه مي‌نوشت و به اداره تئاتر مي‌آورد براي کارگرداناني که دوست داشته باشند و آنها را کار کنند. آن زمان با علي دوست شدم. قرار بود در يک فيلم همکاري داشته باشيم؛ اما به توافق نرسيدم.
وي می‌افزاید: تا اينکه در سال 52 شش داستان مثنوي را نوشته بود و با صحبت‌هايي که با هم داشتيم در 3 داستان من کار کردم.
بازيگر «کمال‌الملک» در خصوص ماندگاري علي حاتمي می‌افزاید: سال‌هاي قبل از اينکه از دنيا برود، عرض کردم علي حاتمي «سعدي سينماي ايران» است، عده‌اي قبول نکردند؛ اما خود آنها بعدها متوجه اين موضوع شدند که علي حاتمي ديالوگ‌هاي ماندگاري مي‌نوشت.
بازيگر سريال تلويزيوني «همه چيز آنجاست» عنوان کرد: شهرک سينمايي به همت علي حاتمي ساخته شد. حتي زماني که در شهرک کار داشتيم، در کنار اتاق گريم يک جاي مخصوص را آماده کرده بود تا بازيگران بعد از گريم استراحت داشته باشند؛ چراکه علي حاتمي به بازيگر اهميت مي‌داد تا بازيگر با آرامش کار خود را ادامه دهد.

کارگردان نجيب با سواد


محمدعلي کشاورز بازيگر سينما و تلويزيون در خصوص کارگرداني و منش رفتاري حاتمي می‌گوید: سال‌هاي سال بايد بگذرد تا يکي مثل علي حاتمي پيدا شود که هم کارگردان بسيار عالي بود و هم نويسندهاي که خوب مي‌نوشت.
این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: همچنين با عوامل و هنرمنداني که با او کار مي‌کردند، رفتار خوبي داشت، به خاطر همين است که او را به عنوان «سعدي سينماي ايران» مي‌شناسيم.
وي می‌گوید: دو نفر هستند که کارهايي در سينماي ايران انجام دادند و در راس آن علي حاتمي است؛ همچنين آقاي اکبر خواجويي که نجابت و سواد را در کار خود داشتند و از آن دو نفر هيچ نقطه ضعفي در نجابت، رفاقت، سواد و کار پيدا نمي‌شود.
بازيگر مجموعه تلويزيوني «هزار دستان» در خصوص آشنايي خود با علي حاتمي می‌گوید: از دانشکده هنرهاي دراماتيک با علي حاتمي آشنا شدم؛ همان موقع علي حاتمي نويسنده و نمايشنامه‌نويسي عالي بود و نمايشنامه‌هاي او را بازي مي‌کردم.
بازيگر فيلم سينمايي «مادر» می‌افزاید: مهم‌ترین مساله در تلويزيون و سينما، در درجه اول نجابت و سواد است که علي حاتمي اين دو را داشت و بايد همه از او سرمشق بگيرند؛ همچنين اکبر خواجويي که خدا رحمت کند و جايگاه آنها در بهشت است.
بازيگر فيلم «کمال‌الملک» معتقد است: علي حاتمي در کار خود استاد بود، در زبان و ادبيات فارسي نمايشنامه‌هايي نوشته و سريال‌هايي کار کرده است که ديگر کسي آنها را انجام نداده است.
وي در ادامه خاطر نشان می‌کند: کارهايي که با علي حاتمي داشتم، برايم يادگاري و ماندني است.
«مادر»ي که همچنان ديدني است
اکرم محمدي نيز که در فيلم مادر بازيگر اين فيلم حاتمي است در خصوص اين فيلم علي حاتمي می‌گوید: به نظرم بازي در فيلم «مادر» براي من نقطه عطف بود. زنده‌ياد علي حاتمي علاوه بر کارگرداني شاعر هم بود؛ چراکه با سبک کاري که داشت، ديالوگ‌هاي متداول داشتيم؛ ديالوگ‌هايي که تکراري نبود
و مانند شعر بود.
بازيگر فيلم «مادر» ادامه می‌دهد: حاتمي در اخلاق و رفتار هم نمونه بود. نه اينکه جاي او خالي است اين را بگويم؛ بلکه واقعا اين طور بود.
وي می‌افزاید: جاي او خالي است. چند سال طول مي‌کشد، مثل علي حاتمي داشته باشيم. هستند کساني که مي‌خواهند مانند او کار کنند و ماندگاري
داشته باشند.
محمدي دلايل ماندگاري زنده‌ياد حاتمي، آشنايي و سواد کامل در همه زمينه‌ها می‌داند و می‌افزاید: به خاطر همين است که بعد از چند سال دوباره فيلم «مادر» را مشاهده مي‌کنيد، انگار اولين بار است
فيلم را مي‌بينيد.