Logo3
Honar Tajrobe 350

در روزهایی که سینمای ایران به عنوان صنعت و هنر ورشکسته‌ای آخرین نفس‌های خود را می‌کشد و مخاطبان خاص سینما یا به عبارتی عشقِ فیلم‌ها امید خود را به کلی از آن بُریده‌ند، راه‌اندازی سینمای هنر و تجربه درمان عاجل و به نسبت کاملی بود. در سینمایی که فیلم‌های بُنجل و بی محتوا در صدر آمار فروش قرار می‌گیرند و علاقمندان پیگیر و جدی از تماشای فیلم‌های نابِ جوانان سرزمینشان محروم می‌شوند این اقدام، دلخوشی بی حد و حصری است که نیاز به حمایت بیشتر مردم و مسئولان دارد.

سینمای هنر و تجربه دیر به شیراز رسید، شهری که داعیه فرهنگی دارد و به پشتوانه پُربارش فخر می‌کند اما از روزی که چراغ سالن مهر تالار حافظ شیراز روشن شد، شاهد استقبال خوبی از سوی مخاطبان خاص سینما بوده‌ایم. دیگر این تالار آبرومند و با شکوه، سوت و کور نیست و هر روز در سه نوبت پذیرای کسانی است که سینمای متفاوت ایران را پیگیری می کنند.
شهرام مکری، کارگردان فیلم «ماهی و گربه» درخصوص سینمای و هنر و تجربه معتقد است: باید شرایطی فراهم می‌شد تا فیلم‌های مستقل سینمای ایران برای مخاطبان ویژه سینما اکران می‌شد که سینمای هنر و تجربه به درستی این امکان را فراهم کرد. استقبال از فیلم ماهی و گربه در شیراز قابل ملاحظه بود و نشان داد تصمیماتی که در این خصوص گرفته شده به جا بوده است.
مجید برزگر، کارگردان فیلم پرویز نیز به شرایط اکران‌های سینمای هنر و تجربه اشاره می‌کند و می‌گوید: این گروه می‌تواند ضمن اقناع سلیقه مخاطبان خاص در بهبود وضعیت سینمای ایران نیز اثرگذار باشد. سینمای هنر و تجربه نیازی ضروری بود که استقبال تماشاگران شاهدی بر این ادعا است.
بهتاش صناعی‌نیا، کارگردان فیلم احتمال باران اسیدی در میان استقبال اهالی شیراز با ابراز خرسندی از اکران فیلم‌های هنر و تجربه در این شهر می‌گوید: شیراز پایتخت فرهنگی کشور به شمار می‌رود در نتیجه راه‌اندازی سینمای هنر و تجربه در این شهر ضرورت داشت البته علاقمندان باید با اطلاع رسانی به دوستان فرهیخته خود در رونق هر چه بیشتر آن بکوشند. سینمای تجاری و عامه پسند پاسخگوی سلیقه عده ای از علاقمندان به فیلم نبوده و این بستر می تواند نیاز آنان را برطرف کند.
پیمان حقانی کارگردان فیلم سیصد و شونزده نیز با اشاره به وضعیت نگران کننده سینمای ایران می‌گوید: با راه افتادن سینمای هنر و تجربه، افرادی با دلسوزی سعی دارند مشکلات این سینمای ورشکسته را برطرف کنند.
اکران فیلم‌های مستقل می‌تواند انگیزه فیلمسازان جوان را بیشتر کند و در سرنوشت هنری آنها اثرگذار باشد.
رضا درستکار، منتقد کهنه کار سینما نیز به مزایای تشکیل گروه هنر و تجربه اشاره می‌کند و می‌گوید: با شکل‌گیری هنر و تجربه فیلم‌های جوانان با استعداد پشت خط نمی‌مانند و فرصت دیده شدن و بررسی آنها برای تماشاگران جدی سینما پیش آمده است.
وی اضافه می‌کند: فیلم‌هایی که فروش میلیاردی دارند اما به لحاظ محتوا ضعف‌های مشهودی دارند باب طبع مخاطبان خاص سینما نیست بنابراین سینمای هنر و تجربه نیاز آنها را برطرف می‌کند.
محمد عرب‌زاده، منتقد سینما و روزنامه‌نگار نیز راه‌اندازی سینمای هنر و تجربه را در رشد و تعالی سینمای ایران موثر می‌داند و می‌گوید: گاهی اوقات مسئولان امور فرهنگی باید قضاوت را بر عهده علاقمندان بگذارند و از اعمال تصمیمات شخصی خودداری کنند.
وی ادامه می‌دهد: استقبال از سینمای هنر و تجربه نشان داد که این نوع از سینما مخاطب پیگیر خود را دارد و می‌تواند سینمای ایران را از ورطه سقوط نجات دهد.
این منتقد سینما به استقبال اهالی شیراز از این گروه سینمای اشاره می‌کند و می‌افزاید: رفت و آمد تماشاگران سینمای هنر و تجربه در تالار حافظ شیراز، جان دوباره‌ای به این مکان فرهنگی بخشیده است و بی شک آنان که این شرایط را فراهم کرده اند در یاد اهالی فرهنگ خواهند ماند

 

ماه رویان شماره : 320