Logo3

اگرچه اجرای قانون و حفظ حرمت آن در همه زمان‌ها باید در اولویت قرار گیرد اما در شرایطی که این روزها وضعیت بدنه اجتماعی‌مان به‌دلیل تنگناهای معیشتی با گره‌های اساسی روبروست و همین قوانین نیز ظرفیت‌هایی در درون خود دارد، یک تصمیم بحث‌برانگیز در استان فارس نمی‌توانست خبرِ چندان خوشایندی تلقی شود. «نابود کردن خودروهایی به ارزش تقریبی 14میلیارد تومان» حتی اگر کالای قاچاق باشند، یک هدرروی جدی سرمایه محسوب می‌شد.


هرچند اعلام می‌شود که در راستای سیاست‌های درست مبارزه‌ی قاطع با قاچاق کالا، لازم است چنین اقداماتی صورت گیرد تا بدین ترتیب به درس عبرتی برای همه قاچاق‌چیان تبدیل شود اما واقعیت آن است که صَرف چنین هزینه‌ای در این شرایط به‌صرفه جلوه نمی‌کند؛ خاصه آنکه در بحث میزان تأثیرگذاری چنین روش‌های فرهنگ‌سازی و هشدار دهنده، نظر قاطعی نمی‌توان ارائه کرد. حتی در مقابل می‌توان با قاطعیت گفت که روش‌هایی به‌مراتب بهتر -هم برای فرهنگ‌سازی و هم برای مقابله با قاچاق کالا- وجود دارد که شاید به صلاح باشد از آن‌ها برای کنترل این پدیده‌ی تلخ و زیان‌آور بهره جست.
از سوی دیگر، کشف کالاهای گران‌قیمت قاچاق و واگذار شدن آن‌ها به نهادهای دولتی و حاکمیتی، در شرایطی صورت می‌گیرد که حقیقتاً خود دولت و نظام برای تأمین نیازهای اولیه‌ی میلیون‌ها شهروند ایرانی ازجمله دختران و پسران جوان و بیکار، با چالش‌های جدی روبروست. وضعیت معیشتی بخش زیادی از مردم با دشواری‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و در این حال با هر میزان از تأثیرگذاری اجرای حکم امحای کالاهای گران‌قیمت قاچاق، به‌نظر می‌رسد چراغ این اموال به خانه‌های دیگری رواتر است.
نکته‌ی دیگری هم که در کنار اصل ماجرا اهمیت دارد این است که استان متمدن فارس، باید در شاخص‌های اصیل و ارزشمند پیشتاز باشد اما امحای خودروهای گران‌قیمت -با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش- چالش‌هایی که به‌وجود می‌آورد که نمی‌تواند یک حرکت افتخارآمیز برای مسئولان محسوب شود. ظرفیت‌های پرشمار این استان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، با له‌کردن یکی از برترین خودروهای دنیا، می‌توانست تحت تأثیر جدی در نزد اذهان عمومی به‌ویژه طرف‌های تجاری در ددنیا قرار گیرد. تردیدی نیست که در اجرای هر تصمیمی، بازتاب‌های رسانه‌ای و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی آن نیز باید با دقت بررسی شود.
در هر حال یک تصمیم نسبتاً طولانی‌مدت، به درستی در واپسین ساعات منتهی به اجرا، دچار چرخش شد و به سمتی رفت که بسیاری از کارشناسان بر آن تأکید داشتند. در این راه، تلاش‌های مجموعه استانداری فارس و معاونت سیاسی امنیتی آن، در کنار نهادهای دیگری همچون سازمان اموال تملیکی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه، قابل تقدیر است.
باید خرسند بود که برای اتخاذ بهترین راهکارها در زمینه پر ابهام قاچاق کالا در ایران و فارس، فرصت همچنان باقی است و در صورت استفاده از فرصت‌ها فارس می‌تواند در کشور همیشه رتبه اولین‌ها را کسب کند. لازم به یادآوری است که استان‌های دیگری چون یزد و اصفهان و ... نیز هیچگاه اموال و ارزش‌هایی را که در دست دارند ضایع نمی کنند و یا از بین نمی‌برند.
* صاحب امتیاز و مدیر مسئول

ماه رویان شماره : 340