Logo3
ورزشگاه‌ها خالی است، تماشاچی‌ها قهر غم سکوها

روزی روزگاری نه‌چندان دور در این کشور کسانی بودند که برای دیدن بازی تیم محبوب خود از شب قبل دم در ورزشگاه‌ها می‌خوابیدند تا مبادا بدون بلیت بمانند و بازی را از دست بدهند؛ حتی ممکن بود این بازی یک بازی دوستانه باشد و هیچ تاثیری بر وضع تیم مورد علاقه‌شان در جدول هم نداشته باشد اما عشقی که جوانان حامی فوتبال را به ورزشگاه‌ها می‌کشاند، فراتر از این حساب و کتاب‌ها بود. حساب و کتاب‌هایی که امروز آنقدر زیاد شده حتی برای بازی‌های رقبای سنتی هم ورزشگاه‌ها خالی می‌مانند. 

قهر تماشاچیان با ورزشگاه‌های فوتبال یا شاید بی‌تفاوتی آنها نسبت به نتایج تیم‌های محبوب خود موضوعی است که به بررسی‌های همه‌جانبه ورزشی و جامعه‌شناختی نیاز دارد. جای خالی تماشاچیان که همواره به عنوان مهم‌ترین سرمایه فوتبال محسوب می‌شدند در کنار تیم‌های محبوبشان این روزها بسیار به چشم می‌آید.
درچنین شرایطی بیژن ذوالفقارنسب عوامل متعددی برای عدم استقبال تماشاچیان از فوتبال ذکر می‌کند و می‌گوید: می‌توان مهم‌ترین دلیل را در نتیجه نگرفتن دو تیم محبوب و ریشه‌دار پایتخت در لیگ فوتبال دانست زیرا تماشاچی هوادار این دو باشگاه وقتی با هر بار حضور نتیجه نگرفتن این تیم‌ها را می‌بیند و با ناکامی و نارضایتی بازمی‌گردد، دیگر رغبتی به حضور در ورزشگاه ندارد.
وی با بیان این‌که تداوم این وضع به مرور باعث از دست رفتن علاقه‌مندی و پشتیبانی از تیم‌ها می‌شود، می‌افزاید: گران شدن بلیت نیز دلیل دیگری برای استقبال نکردن تماشاچیان است، زیرا بیشتر هواداران و کسانی که به ورزشگاه‌ها می‌روند، نوجوانانی هستند که درآمد اقتصادی مستقلی ندارند. ضمن این‌که رفتن به ورزشگاه‌ها به‌ویژه ورزشگاه‌هایی که خارج از شهر است؛ غیر از پول بلیت هزینه‌های دیگری نیز دارد که تامین آن برای یک نوجوان هوادار چندان راحت نیست.
ذوالفقارنسب نقش باشگاه‌ها در این زمینه را انکارناپذیر می‌داند و می‌گوید: از آنجا که بیشتر باشگاه‌های فوتبال دولتی هستند و هزینه آنها از سوی دولت تامین می‌شود، دغدغه کسب درآمد ندارند و فقط به هزینه کردن فکر می‌کنند. بنابراین هیچ برنامه خاصی برای جذب هوادار و کشاندن آنها به ورزشگاه‌ها در باشگاه‌ها وجود ندارد تا حدی که جذب لیدرها نیز بیشتر در جهت منافع مدیران باشگاه است و نه منافع کلی باشگاه و هواداران آن.
اما پس از مدت ها راهکارهایی که باشگاه‌ها برای ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها در پیش گرفته‌اند. هر چند می‌تواند به سود هواداران باشد اما از نظر درآمدزایی نفعی برای باشگاه‌ها ندارد و پولش به جیب اشخاص می‌رود.
چند هفته‌ای موضوع بلیت فروشی و رایگان شدن ورود به ورزشگاه‌ها به سوژه اول فوتبال کشور تبدیل شده و اتفاقاتی در این مورد رخ داده است اما به نظر می‌رسد همه راهکارهایی که تاکنون ارایه شده بیشتر به نفع اشخاص است و ثمری برای باشگاه‌ها نخواهد داشت که در این مورد البته سوالات زیادی هم پیش می‌آید.

شاید به خاطر فرهاد مجیدی بود


آیا تنها به دلیل رایگان شدن ورزشگاه‌ها بود که استقلالی‌ها هم به ورزشگاه برگشتند؟ آیا به دلیل حضور فرهاد مجیدی بود که به ورزشگاه آمدند؟ آیا هواداران استقلال به دلیل بازی پرشور استقلال دوباره عازم ورزشگاه شدند یا اینکه روز جمعه بود و هوا عالی؟
به نظر می‌رسد باید این مساله کاملا ریشه‌یابی شود، هم از سوی باشگاه‌ها و هم سازمان لیگ. بی‌توجهی به ریشه‌یابی این موضوع یک اتفاق ساده رقم می‌زند و آن این‌که پروسه بازگرداندن و آشتی دادن هواداران به ورزشگاه‌ها نه از مسیر درست جلو می‌رود و نه صحیح است.
البته اولین پرسش این است که چرا سازمان لیگ بلیط فروشی می‌کند که به باشگاه‌ها بدهکار باشد و باشگاه‌ها بخواهند از این طریق طلب خود را صاف کنند؟ و چرا خود باشگاه‌ها بلیط فروشی نکنند درست مثل اکثر باشگاه‌های شهرستانی که خودشان بلیط می‌فروشند و درآمدش را برمی‌دارند که اگر چنین بود به این سادگی بازی‌ها رایگان اعلام نمی‌شد.

بلیط فروشی تنها گوشه‌ای از هزینه‌ها را جواب می‌دهد


با این حال هدف قاعدتا این است که هواداران به ورزشگاه‌ها برگردند و بلیط فروشی هم گوشه‌ای از هزینه‌های باشگاه‌ها را بدهد و برای این موضوع باید تاکید کرد که بهترین روش ریشه‌یابی است. شاید نظرسنجی باشگاه‌ها، شاید گرفتن نظر جامعه آماری و ... بتواند در این مسیر به باشگاه‌ها و سازمان لیگ کمک کند که راه بازگشت هوادران را به ورزشگاه صحیح‌تر طی کنند.
به هر حال قبل از عادت هواداران و تبدیل این سیاست به وظیفه اگر باشگاه‌ها نتوانند مسیر درست را طی کنند، کار برای آینده سخت خواهد شد اما اگر امروز دست بجنبانند بهتر می‌فهمند که آیا هوادارانشان به ستاره‌ها واکنش مثبت داده‌اند، به بازی در روز آخر هفته یا رایگان شدن و یا حتی تلفیقی از همه اینها به‌علاوه رجزخوانی که طی روزهای اخیر بین استقلال و پرسپولیس به وجود آمده است.

راهکارهای جدید برای جذب تماشاگر


حالا باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس راهکارهای جدیدی را برای جذب تماشاگران در نظر گرفته‌اند. راهکارهایی که به نظر می‌رسد بیشتر پول آن در جیب اشخاص می‌رود تا باشگاه‌ها. درست است که حضور هواداران پرتعدادتر خواهد شد اما واقعیت این است که چیزی عاید باشگاه نمی‌شود و عواید مادی آن به جیب افراد خواهد رفت و بازهم سر باشگاه بی‌کلاه خواهد ماند.
شاید پرسپولیس هم بخواهد همین راه را برود اما اگر قرار باشد تماشاگران با قیمت‌های بلیت ارزان وارد ورزشگاه شوند و پول‌هایی که با شرکت در سامانه‌های پیامکی می‌دهند نصیب اشخاص شود بازهم یک جای کار لنگ می‌زند و نفعی به باشگاه‌ها نخواهد رسید تا بدهی‌های آنها روز به روز بیشتر شود.

 

ماه رویان شماره : 326