Logo3
نقش تخريبي تيم رسانه‌اي دولت عليه رییس دولت

«تیم رسانه‌ای دولت روحانی»، عنوانی عجیب و نامفهوم که تنها دربرگیرنده‌ی عنوانی پرطمطراق و دهن پرکن است! اما از تیم که هیچ، از فردیت هم خبری نیست!

3سال تمام است که جریانات مخالف و موافق دولت، یک‌صدا از ضعف تیم رسانه‌ای دولت سخن می‌گویند؛ جریانی ناهمگون و غیرمرتبط، هم نسبت به یکدیگر و هم نسبت به دولت که ذهن‌شان، بیش از آنکه متوجه دولت و جریانات رسانه‌ای باشد، مشغول اولویت‌های کاری و اقتصادی خود است یا دغدغه‌ای نسبت به دولت ندارند، اعتقادی به آن ندارند و یا در ذهن مبارک خود، خرید سهم فلان شرکت توزیع یا اخذ فلان مجوز و ...، فروخته شود، خریده شود و ...!
اجزای این تیم رسانه‌ای غیرمرتبط، از دسته حیرت انگیزترین
انتخاب‌های دفتر رئیس جمهور است. به طوریکه جمع‌آوری این همه جزء، فرد و جریانات نامرتبط با دولت و ناهمگون با یکدیگر، از دسته هنرهایی است که تنها از پسِ برخی «به ظاهر دوستان روحانی» بر می آید.
در نتیجه هنر این دوستان، مدیریت رسانه‌ای دولت به کسانی سپرده شده که به ایده‌های رئیس جمهور باور ندارند و خود را مدیون رقیب روحانی می‌دانند، و چه بسا اولویت‌های دیگری دارند یا آنکه اساساً رسانه را نمی‌فهمند و چنین می‌شود که اجزای تیم رسانه‌ای دولت، هر یک از تیم رسانه‌ای رقیب، در جایگاه‌های رسانه‌ای دولت جا خوش کرده‌اند و سوگمندانه، به دغدغه‌های دولت بی‌توجه‌اند.
شخص روحانی اما، مظلوم‌ترین است، او با اعتماد به برخی از مدیران خود، چنین فضای عجیب و بی‌سابقه‌ای را در حوزه رسانه به وجود آورده است که شاید مثالش، در هیچ دولتی مسبوق به سابقه نباشد! و اینطور می‌شود که روحانی، خود همواره لباس از تن می‌کَنَد و در وسط میدان حاضر می‌شود، اما تیم رسانه‌ای حتی پشت سرش نیست که در جایگاه «وی آی پی تماشاگران»، تخمه می‌شکند و از تماشای چنین بازی‌ای، لذت می‌برد!
این تیم ناهمگون که اولویت‌هایش را، هر چیزی جز «رسانه» و «دغدغه‌های دولتی» می‌توان دانست، هم تبختر ویژه‌ای دارد و هم، ادعایش گوش فلک را کر می‌کند و جالب‌تر آنکه، خود را عامل موفقیت‌های دولت می‌پندارند و نمی‌بینند (و شاید نمی‌خواهند چشم باز کنند) آن بدنه عظیم مردمی که در سال92 به روحانی رأی داد، مدت‌هاست به ادعاهای دولت اعتقاد ندارد و اگر همچنان معتقد است روحانی خیرالموجودین است، از آنجاست که راهی پیش روی خود ندارد نه هنر هنرمندان رسانه‌ای دولت.
فلان شورای اطلاع رسانی، معاونت ارتباطات و مطبوعاتی و خبرگزاری دولت و ده‌ها روابط عمومی و سازمان رسانه‌ای، چه پاسخی برای چنین پرسش‌هایی ساده‌ای دارند؟! خبرگزاري‌ای كه با وجود دولتي بودن و ارتزاق از منابع دولتي و در اختيار داشتن نيروي انساني كافي، چرا سر بزنگاه‌های حساس دولت يازدهم، حتی حامی دولت نیز نیست؟! رسانه‌ای که با سکوت معنادار رؤسای خود، کناره‌گیری از ورود به منازعات سیاسی، حاشیه امن اختیار کردن و فعالیت‌های رسانه‌ای پرسروصدا و ویترین وار، به هیچ‌وجه نتوانسته است انتظارات دولت و حاميان و دل‌نگرانان آن را برآورده کند.
در دیگر سازمان‌های رسانه‌ای مرتبط با دولت نیز، فضا چنین است. به تعبیری، دولت روحانی که ارکان مدیریتی نسبتاً مطلوبی نسبت به دولت پیشین دارد، مهمترین ضعفش «تیم اطلاع رسانی» اوست، اما دولت سابق که مجموعه‌ای از اشکالات مدیریتی سنگین بود، با تیم رسانه‌ای پرهیاهو و پرکار خود، باعث اتفاقات غیرمعمولی می‌شد، نه تنها فضاحت‌های دولت قبل را پاک می‌کرد، بلکه بر سرِ اقداماتِ نکرده، معامله می‌کرد، امتیاز می‌گرفت و اقبال عمومی می‌یافت.
القای یک دوره‌ای بودن روحانی، ماجرای کذب تعطیلی کارخانه ارج و حتی واکنش ضعیف و تدافعی وزارت ارشاد به ماجرای تدفین «حبیب» در قطعه هنرمندان، چند اتفاق ساده‌ی سه چهار روز اخیر بود که با هنرمندی تیم رسانه‌ای دولت، تبدیل به بحرانی صعب العبور شد. کاش می‌شد از حضرات پرسید، اقدامات این افراد و واکنش رئوس اطلاع رسانی دولت، اعم از ایرنا، ایران یا معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور، شورای بیکار اطلاع رسانی دولت یا معاونت مطبوعاتی چه بود؟ نکته غمبار ماجرا اینجاست، همین تیم ناهمگون، در یک ادعا مشترک هستند؛ آن‌ها در پس ذهن خود و در جلسات خصوصی، به یک
دوره‌ای بودن «روحانی» معتقدند، از همین رو، از هم اینک، بار و بندیِ وسعت یافته‌ی خود را جمع کرده و آماده‌ی «کسب و کار» در فضای «پسا روحانی» هستند. خدا را چه دیدید، شاید در دولت بعدی (در صورت نبودن روحانی) این تیم ناهمگون، همگون‌تر از پیش به دولتی بعدی، خدمات ارائه دهد!
بحث تیم رسانه‌ای دولت، دغدغه‌ی بسیاری از مقامات عالیه دولت نیز هست، وقتی روحانی از عملکرد صداوسیما انتقاد می‌کند، بیش از هر چیز، تیم رسانه‌ای خود را محکوم می‌کند، وقتی این همه جایگاه تأثیرگذار دولتی هست، چه نیازی به صداوسیماست؟!
با این حال، عملکرد فاجعه بار تیم رسانه‌ای روحانی باعث شده تا بیش از همه، خودِ رییس جمهور بار این «تیم» را به دوش بکشد؛ از اقدامات دولت اطلاع رسانی و دفاع کند؛ خبررسانی کند؛ جوابیه و توضیح بدهد؛ رفع ابهام کند و در نهایت بابت همه این‌ها هزینه هم بدهد چراکه تیم رسانه‌ای‌اش به نفع هر که کار کند به نفع روحانی کار نمی‌کند. یک سال به انتخابات ریاست جمهوری96 مانده و در سه سال اخیر، این تیم از هر رسانه منتقد و مخالفی برای رقبا مؤثرتر عمل کرده، در این شرایط بهتر نیست تا دلسوزان دولت که راه انتخاب شده توسط روحانی را درست می‌دانند، کمی تعارف را کنار گذاشته و به صراحت از این معضل درون دولت انتقاد کرده و
پاسخ بخواهند؟

 

ماه رویان شماره : 332