Logo3

مسعود کاظمی/ ماه‌رویان:


می‌گویند حافظه تاریخی مردم ایران ضعیف است. می‌گویند مردم ایران فراموش‌کار هستند و تجربه‌های تاریخی خود را به سادگی کنار می‌گذارند. در حال حاضر این گزاره بیش از هر‌کس برای یک طیف سیاسی کشور صدق می‌کند. گویی اصولگرایان دچار فراموشی شده‌ و یا خود را به فراموشی زده‌اند. دولت یازدهم به دوسالگی نرسیده است اما آنان طوری وانمود می‌کنند که ظاهرا هرچه بر سر ملک و مملکت آمده نتیجه کار این دولت و طیف حامیان آن است. حتی فجایع گذشته و عملکرد دولت محبوب خود در عرصه دیپلماسی که به صدور قطعنامه‌های پی در پی بین‌المللی علیه ایران منجر شد را نتیجه عملکرد این دولت می‌دانند.  اصولگرایان نعل وارونه می‌زنند. بسیاری از اصولگرایان وقتی سخن از نابسمانی اقتصادی و فرهنگی و مصادیقی مانند اشرافی‌گری می‌شود، برای تحلیل ، تا دولت هاشمی به گذشته باز می‌گردند... اما با استاندارد دوگانه همیشگی خود ،نابسامانی‌های فعلی و حجم عظیم فساد اقتصادی رخ داده در کشور را نتیجه عملکرد دولت‌های نهم و دهم ندانسته و همه و همه را معلول دولت یازدهم می‌دانند. ظاهرا زمان انقضای آنچه می‌توان به عنوان تجربه ناب حاکمیت یکپارچه اصولگرايي، ميراث احمد‌ي‌نژاد نامید‌، تا روز انتخابات سال 92 دوام داشته و هر آنچه از روز پسین آن رخ داده ماحصل دولت منتخب آن انتخابات است. قطعا به دولت یازدهم انتقدات بسیاری وارد است اما به نظر می‌رسد در بطن این نوع کنش اصولگرایان، نیت انتقاد صرف از دولت نیست بلکه هدفی فراتر از آن مطرح است.

افزایش سقف مطالبات، افزایشی که در نهایت به ناامیدی حامیان دولت یازدهم منجر می‌شود.  فی‌المثل در نزاع فکت شیت‌ها از تیم مذاکره کننده ایران می‌خواهند پاسخ فکت شیت آمریکایی را با انتشار فکت شیت ایرانی بدهند. یا برای توقف مذاکرات هسته ای به جعل و تقلب، آن هم با سه فوریت روی می‌آورند. فارغ از اینکه مطالبه انتشار فکت شیت به سود ما بود یا خیر و باز هم فارغ از اینکه نیت مطالبه‌کننده‌گان چیست، آنچه که مخاطب را نسبت به اهداف آنان بدبین می‌کند این است که چرا در دولت قبل و از تیم مذاکره کنند سابق یک‌بار هم تقاضای توضیح و حضور در مجلس نکردند؟ اواخر اردیبهشت 1389 ایران بعد از مدت ها مذاکره علنی و محرمانه توانست در حاشیه اجلاس گروه 15 «توافق نامه مبادله سوخته هسته‌ای» را با ترکیه و برزیل در 10 بند به امضا برساند که بر اساس آن تهران 1200 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 3.5 درصدی‌اش را به ترکیه می‌داد و تا در برابرش یک سال بعد، 120 کیلوگرم اورانیوم مورد نیاز راکتور تهران را از غرب تحویل بگیرد. به واقع آنچه حتی در فکت شیت آمریکایی‌ها منتشر شده از توافق 89 بدتر است؟ چرا همین اصولگرایان آن زمان به جای سوال به تعریف و تمجید می‌پرداختند؟ این همان پاشنه آشیل آنان است که امروز نمی‌توان پذیرفت دغدغه‌ای از جنس منافع ملی دارند.
با مرور آنچه این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود درمی‌یابیم تقریبا برنامه‌ای در دولت یازدهم نمانده که از گزند انتقاد اصولگرایان در امان مانده باشد. مجدانه معتقدیم نقد امری بسیار پسندیده در عرصه سیاست است اما نه از نوع یک بام و دو هوای اصولگرایی. منتقدان فراموش کرده‌اند که اگر رای در انتخابات آری به یک شیوه‌ای بود که از دل شعارهای انتخاباتی بیرون آمد، یک  «نه» بزرگ به شیوه ای از مدیریت بود که 8 سال آن را تجربه کردند. آنان د‌ر پس اين انتقاد‌ها كه غايتش، ناكارآمد‌ نشان د‌اد‌ن د‌ولت و ضعف اجرايي آن است، که اتفاقا در بعضی موارد درست هم هست اما هدفی بزرگ‌تر را دنبال می‌کنند. تلاش برای نابودی امید ایرانیان قابل نکوهش است. به خصوص اگر هدف آن باشد که به مردم بقبولانند هیچ چیز قابل تغییر نیست و در ، همچنان بر پاشنه دلخواه اصولگرایان خواهد چرخید. د‌ولت حسن روحانی آغازی دوباره براي ملتي است كه 8 سال هزینه‌های گزافی پرداخته و هزینه‌تراشان هم نه تنها مسئولیت خود را نمی‌پذیرند بلکه اکنون بستانکار شده‌اند‌. برای عده‌ای امید مردم ناپذیرفتنی است‌. آنان از این نکته غفلت می‌کنند که اميد‌، مایه حركت است‌ و حركت، قوام و ثبات يك ملت را در پی خواهد داشت. اين د‌لايل است كه مي‌توان گفت هد‌ف برخي د‌ر انتقاد‌هاي بي‌حد‌ و حصر و بدون در نظر گرفتن علل تاریخی برخی مشکلات، د‌ر نهايت از حركت بازد‌اشتن ملت است. کنشی که نتیجه‌ای غیر از نشاندن مرد‌م بر خان پوپوليسم و واگذاركرد‌ن امور به اند‌يشه‌اي كه خود‌ را پاسخگو نمي‌د‌اند، نخواهد داشت‌. موضوع اصلی این است که ‌دولت يازد‌هم، پس  از 8 سال اضطراب و بر هم زدن ساختارهاي عقلاني و قانوني اداره كشور، روي كار آمد. از اين رو اولویت د‌ولت د‌ر حدود دو سال گذشته، بازگشت به نقطه پیش از 1384 است‌.

yellow 600

 

صیانت از حقوق هسته ای؛ طرحی برای دفاع از منافع مردم یا منافع جناحی

 

«استیضاح‌های مکرر و طرح‌های چون طرح صیانت از حقوق هسته‌ای نمی‌تواند در راستای تحکیم وحدت ملی و اقتدار ملی تلقی گردد. طرح چنین مسائلی قدرت چانه‌زنی دولت را کاهش داده و موجب دلسردی مردم و دولت می‌شود. امیدوارم نمایندگانی که قسم یاد کرده‌اند از منافع نظام و مردم صیانت کنند از جناحی‌کردن امورات کشور در مجلس و کمیسیون‌ها اجتناب کنند.»
از ابتداری روی کار آمدن دولت تدبیر و امید چالش‌های دولت با مجلسی که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می‌دهند، آشکار شد. طرح سوالات و استیضاح‌های پی در پی تا آنجا پیش رفت که هیات رئیسه مجلس تصمیم گرفت برای این که مجلس بتواند به وظایف اصلی خود رسیدگی کند، طرح سوالات و استیضاح‌ها تنها در روز‌های سه‌شنبه صورت بگیرد. در طول عمر دو ساله دولت یازدهم رضا فرجی‌دانا، عبدالرضا رحمانی فضلی، علی ربیعی و محمود واعظی هر کدام یک بار و محمدرضا نعمت زاده، علی اصغر فانی، علی طیب نیا و علی جنتی هر کدام دوبار از مجلس نهم کارت زرد گرفته‌اند. یعنی دولت یازدهم در عمر دو ساله خود ۱۲ کارت گرفته است در حالی که دولت دهم در دوره ۴ ساله خود تنها ۹ کارت زرد از مجلس دریافت کرد. کمال‌الدین پیر موذن، عضو مجلس شورای اسلامی با بیان این که تعامل عزت‌خواه و دیپلماسی سیاسی دولت در حال به بار نشستن است و در این هنگام کشور نیازمند همدلی، اتحاد و پرهیز از هر گونه تنش و اختلاف است به خبرنگار «آفتاب» گفت: «استیضاح‌های مکرر و طرح‌های چون طرح صیانت از حقوق هسته‌ای نمی‌تواند در راستای تحکیم وحدت ملی و اقتدار ملی تلقی گردد. طرح چنین مسائلی قدرت چانه‌زنی دولت را کاهش داده و موجب دلسردی مردم و دولت می‌شود. امیدوارم نمایندگانی که قسم یاد کرده‌اند از منافع نظام و مردم صیانت کنند از جناحی‌کردن امورات کشور در مجلس و کمیسیون‌ها اجتناب کنند.» وی ادامه داد: «بی‌تردید نظر رهبری نیز تعامل سازنده با دولت است و نامگزاری سال ۹۴ نیز بر همین اساس بوده است. در اصل ۶۰ قانون اساسی به اختیارات دولت به صورت شفاف اشاره شده است و می‌توان این اختیارات را به چالش کشید. کابینه دولت نیز با تلاش شبانه‌روزی در جهت رفع مشکلات کشور گام برمی‌دارد. امام(ره) عنوان کردند که انتقاد سالم و راهنمایی دولت در همه کارهایی که می‌خواهد انجام دهد، لازم است اما این طور نباشد که خدایی ناخواسته برای این که نظر خودتان را در باره دولت اثبات کنید، درکار دولت کارشکنی کرده، دولت را به شکست وادارید، ملت را تضعیف کنید و اسلام را به خطر بیاندازید. امام این مساله را در آن زمان خطاب به نمایندگان مطرح کرد که نمایندگان مجلس امروز نیز باید به آن توجه داشته باشند. این نماینده مجلس با تاکید بر نام‌گذاری سال ۹۴ به «همدلی و همزبانی ملت و دولت» گفت: «در این هنگام که دیپلماسی سیاسی دولت در حال به بار نشتن است و کشور نیازمند همدلی، اتحاد و پرهیزی از هر‌گونه تنش و اختلاف قوای سه‌گانه است، این‌گونه سوالات زنجیره‌ای و طرح‌های یک بعدی مانند صیانت از انرژی هسته‌ای نمی‌تواند در راستای تقویت وحدت و اقتدار ملی تلقی گردد بلکه قدرت چانه‌زنی دولت منتخب مردم را کاهش می‌دهد و با فرصت‌سوزی از اعضای دولت موجبات دلسردی مردم و کاهش امید و انگیزه‌های ملت و دولت را رقم می‌زند.» پیرموذن ادامه داد: «نمایندگان باید خارج از جریانات فکری، منافع شخصی، باندی و نگاه به انتخاباتی که پیش رو است، امور مجلس را به انجام برسانند. سوالات زنجیره‌ای و طرح‌هایی که جز ناراحتی دولت و افکار عمومی را در پی داشته، هیچ ضرورتی ندارد. امروز می‌بینم اراده‌ای است که می‌خواهد صد راه تعامل عزت خواه ایران با غرب شود، تعاملی که تاکنون موجبات عزت ملت را فراهم کرده است. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز اجازه نداد این مساله طرح شود چون تنها با انگیزه مشکل‌آفرینی برای دولت طرح شده بود. این‌گونه طرح‌ها و سوالات را نه ملت و نه دولت برنمی‌‌تابند و مخالف با منویات رهبری و منافع ملی است.» وی در پایان گفت: «تردیدی ندارم دولت هر آنچه را که در توان داشته انجام داده و تلاش دولت کافی و وافی بوده است. در چنین شرایطی طرح سوالات اضافه و بی‌مورد برآمده از منافع باندی و جناحی است تا با این‌گونه انتقادات تخریب‌کننده با نگاه به مجلس آینده برای خود جایگاهی ایجاد کنند، اما باید بدانند که در عمل چیزی جز فاصله گرفتن ملت از این مجلس چیزی برای آن‌ها در پی نخواهد داشت.»